Träna för skojs skull!

Träna för skojs skull!

Att träna för skojs skull är något som är underskattat i dagens samhälle. Många har bilden att träning kräver att du vet allt om kost och gyms utrustning eller en sport för att börja träna. Hård träning är något en del tycker är roligt, medan det för andra är en pina. I det här inlägget får du tips på hur du kan träna på ett roligt sätt.

Musik, poddar eller ljudböcker

Med rätt musik blir allt genast roligare. Om du tar med dig ett par hörlurar kan du konsumera vilken underhållning du vill samtidigt som du till exempel använder en bänkpress eller gör olika övningar på gymmet. Om du redan vet vilka övningar du ska göra och vilka maskiner du ska använda i din träningsrutin blir det lättare att låta sig slukas in i en bra podd eller en ljudbok. När du kopplar bort resten av världen med hörlurar behöver du inte heller tänka på de andra som är på gymmet utan din fulla uppmärksamhet kan riktas på din träning och det du lyssnar på. Packa med ett par hörlurar och ladda din mobil med bra musik eller liknande så kommer ditt gympass genast att bli roligare.

Träna med en kompis

Ett annat sätt att få träningen till en kul grej är att träna tillsammans med en kompis. Om du tränar med en kompis får ni ett naturligt sätt att umgås på och ni kan mötas över något som ni båda tycker är roligt vilket bidrar till gemenskapen. Tycker ni om att klättra så kan klättring bli er gemensamma träningsform. Om ni tycker om att bugga så gå en buggkurs tillsammans och tycker ni om padel besök närmsta padelhall. Kom ihåg att träning inte behöver betyda blod, svett och tårar utan träning kan också innebära att ni tar en powerwalk tillsammans.

Hitta rätt träningsform

Träning ska vara något du tycker är roligt och det ska inte vara något du bävar inför. Därför är det viktigt att du hittar en träningsform du tycker är rolig och givande. Utgå ifrån vad du tycker är roligt och vilka förmågor du har och träna därefter. Tycker du om att lyssna på musik kan du lyssna på musik samtidigt som du tränar. Tycker du om att dansa finns det många olika sorts danser du kan börja på, och vill du inte börja gå i en dansgrupp går det lika bra att dansa på hemmaplan framför en instruktionsvideo på din valda dans. Ett annat exempel på en träningsform du kan göra på hemmaplan är yoga. Det som är viktigt är att du tycker att träning är roligt. Sedan spelar det ingen roll hur mycket du tränar, utan att du gör det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.